Cost control

Se över din ekonomi, det finns väldigt mycket att göra - helt utan att sänka din livskvalitét över huvud taget.

Det första steget, och jag kan inte nog understryka hur viktigt detta är, är att upprätta en budget. Se över dina utgifter senaste 6 månaderna och summera snittet av dessa i varje kategori. Det är viktigt att du är realistisk, många underskattar sina kostnader. Se till att kostnaderna är rätt, då blir det lättare att hålla budgeten. Därefter, följ upp - följ upp - följ upp! Du måste följa upp varje månad utan undantag. Det är väldigt lätt och tar inte lång tid. Har du Swedbank har de en tjänst som heter utgiftskollen som gör det åt dig, annars finns alternativ som Tink. Vet inte exakt hur den funkar, men ska vara bra.

Nedan ser ni mitt budgetark.

Det är detta jag använder till vardags, men för vårt exempel som följer har jag hittat på ett singelhushåll med vad jag tror är helt realistiska kostnader. Oavsett om de inte är helt korrekta funkar tänket ändå. Det finns dessutom extremt mycket mer att göra i vardagen, skippa latten, köp inte fler saker som du inte behöver, tänk över transporter osv. Men det är lite av ett annat inlägg.

Okej till exemplet:
Vi utgår från en person som är singel, tjänar 35 000kr brutto och bor i en bostadsrätt som kostade 2miljoner. Personen har tagit ett lån på 85%, dvs 1,7miljoner. Avgiften är rätt billig, boendet har ju ökat massor i värde sista åren så efter omvärdering behöver personen inte amortera. Personen ifråga är som vilken svensson som helst och konsumerar normalt. Iphone har man såklart, och man måste ju ha lite underhållning. Gymkort har man, det är bra. Bilen behövs till jobbet, det är ingen option att ta bort.
Vad kan man göra nu då? Finns det pengar att spara, utan att sänka levnadsstandarden? För det är målet här, man kan spara mycket mer än mitt exempel, men vi siktar på att behålla samma nivå på leverne.

Vi börjar med bostadsposten:
Utan att göra något drastiskt som att flytta har vi sparat en femhundring i månaden, det är inte illa alls! Förhandla räntan, det tjatar alla om att man borde,det kan du också göra! Vidare till matposten, där finns stora pengar att spara in - men du kan fortfarande äta gott och nyttigt. Inga nudlar i vårt exempel.
Se hur mycket du kan spara på att bara fimpa att äta lunch ute. Jag har räknat med 90kr för lunch, normalt kan det kosta mycket mer. Fimpa det, öka matbudgeten lite och ät ute lite mer sällan och du sparar 1300kr/mån. Transport då?
Jag lämnade denna post nästan oförändrad, för det är inte realistiskt för alla att göra sig av med bilen. Vill du spara mer kan du, men vi kan åtminstone jaga en bättre försäkring. 100kr/mån är nog rätt lätt.
Sista posten då, vi struntar i övrigt som fackförening osv, men nöje osv kan vi nog göra något åt.

Jag tror personligen inte att man behöver ett gymkort. Många har tillgång till gym gratis på jobbet, det finns utegym etc, men ser man det som nödvändigt, behöver du verkligen guldmedlemskap? Jag baserade kostnaden på Nordic Wellness så det är en riktig siffra. Ta vara på ditt eventuella friskvårdsbidrag och se över vilken typ av medlemskap du behöver. Du behöver inte senaste Iphonen, så är det bara. Behåll din telefon tills den inte funkar längre, byt abonnemang.

Vad blir besparingen för detta jobb då?
Rätt jäkla bra va?

Succé skulle jag vilja säga, titta på siffran igen!
Fine, jag vet att detta är påhittade kostnadsposter och påhittade besparingar. Men sättet att tackla dina kostnader och fundera igenom vad du lägger pengarna på gäller ändå. Vill man spara ännu mer kan man hitta på massor av andra knep, men jag tror inte det passar alla. Snåla för mycket passar i alla fall inte mig men det finns ännu mer grejor som du kan göra, tex gå ur svenska kyrkan om du inte är religiös. Det är ca 300-400kr i månaden. Osv.

Gör om denna övning minst en gång om året för det tillkommer alltid nya kostnader och det finns alltid nya erbjudanden osv att ta del av! Det kallas kostnadskontroll.

Snålbloggarna därute kan säkert komma med massor av fler fina tips!

//@SnackarGoja




Kommentarer

  1. Riktigt grymt och välarbetat inlägg återigen Gojan! En budget kan vara ett grymt sätt att styra upp sin ekonomi på, speciellt i början. Själv kör jag ingen budget nuförtiden, det rullar på bra ändå men om man har speciella mål eller svårt för att komma igång är det perfekt!

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack FM! Jag har kört budget och uppföljning i snart 2 år, tycker det är kanon och man får stenkoll på sin ekonomi. Arket ovan är ju bara för en månad, det ligger alltså 12st i årsbudgeten. Uppföljningen av utgifter varje månad är superviktig, en budget är mer än målvärden tycker jag. Jag jobbar med kassaflöde på månadsbasis.

      Radera
  2. Hej! Tack för en bra blogg!
    Skulle jag kunna komma i kontakt med dig på Twitter: https://twitter.com/KvantSimon
    eller på mail: simon_json (snabel-a) yahoo (punkt) com

    Allt gott!
    Simon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av Nordea Investor, tankar kring courtageklasser och att ge rätt info

IIKS - ett bättre(?) alternativ till Avanza Zero?

Flytten till Nordea, uppföljning