Känslor, strategi och disciplin

Nu var det ett tag sen sedan sista inlägget (10dagar sedan), men jag har haft semester och faktiskt kopplat bort börsen ganska mycket. Även Twitter har jag mest använt på kvällen, så får be om ursäkt om jag varit seg att svara ibland.

Nåväl nu är det dags igen, och precis som tanken var från början vill jag använda bloggen för att utveckla resonemang som helt enkelt inte får plats på 140 tecken. Denna gång tänkte jag prata om "känslor, strategi och disciplin".

En diskussion på Twitter startade en tankegång hos mig och hur jag ser på dessa tre faktorer och hur de korrelerar, och jag insåg att även om jag har klart för mig hur jag BORDE agera, har jag inte alltid gjort det.

Först och främst, utan en STRATEGI ger man sig blint in i en marknad som är oförlåtande, så det är viktigt att faktiskt ha en strategi man tror på. Det räcker inte, som jag själv gjort delvis, att ha den i huvudet, utan man bör verkligen skriva ner strategin. Det tjänar några olika syften, bla:
  • Som en kom ihåg-dokumentation av din strategi - det är lätt att glömma/förvanska/ändra strategin över tid
  • Som en påminnelse om hur du vill agera, även i de stunder det känns jobbigt.
  • Som ett dokument som svart på vitt beskriver hur du ska agera, och hur länge.
Just den sista poängen tror jag är väldigt viktig. Det är lätt att låta KÄNSLORNA ta överhanden och tvivla på sin strategi eller beslut, eller att man hittar ett för bra köpläge för att låta bli. Jag tror vi alla varit där och känner igen oss. Det är lätt att tappa DISCIPLINEN och göra avsteg från strategin. Vi människor är fantastiska på att rationalisera saker när vi vill övertala oss själva.

Mitt tips blir därför att:
  • Skriv ner hur länge din strategi gäller, förslagsvis 3/6/12mån, och bestäm dig för att du inte rör strategin under dessa tider, och förbinder dig att slaviskt följa den under dessa intervall. Känns det inte bra, ändra då vid nästa tidpunkt. På så sätt ger du strategin tid att visa vad den går för och agerar inte på marknadsbrus. 
För mig personligen kommer jag sätta lite olika intervall för de olika portföljerna eftersom de följer lite olika strategier. Strategisidan är uppdaterad med lite ny info.

Ha det gott!
//@SnackarGoja

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av Nordea Investor, tankar kring courtageklasser och att ge rätt info

IIKS - ett bättre(?) alternativ till Avanza Zero?

Lite enkla excelknep