Gör en budget!


Ett problem jag upplever när man bryter mot jantelagen och faktiskt pratar ekonomi med folk (utanför det härliga finanstwitter såklart) är hur dålig koll folk i allmänhet har på sin ekonomi.
Jag jobbar på ett stort företag med högutbildade människor som tjänar bra, men nästan alla man pratar med är säger saker som ”äh, jag är nöjd bara det är plus på kontot när månaden är slut”. Visst, de flesta har säkerligen inga ekonomiska problem, men att ha koll på sin ekonomi är något jag anser att ALLA ska ha, även när det går bra ekonomiskt.
Att vara privatekonomiskt savvy är inget man bara ska vara i dåliga tider, det gäller även i bra tider. Först då lär man sig och förstår vikten av privatekonomi, innan det är försent.

Ta en sådan enkel sak som jag ursprungligen tänkte att detta inlägg skulle handla om, en budget. Ingen som jag pratat med om ekonomi har en budget, alltså INGEN. Det tycker jag är skrämmande.

Vi har inte alltid haft samma koll som vi har nu, men någon form av koll på inkomster och utgifter har det funnits. Senaste 19 månaderna har jag fört en noggrann budget och uppföljning och jag lovar, man får verkligen MYCKET bättre koll på sin ekonomi. Man ser vart slantarna går.

Exakt hur man gör sin budget är inte superviktigt, det viktigaste är att man gör det. Personligen tittar jag på kassaflöde när det kommer till budgeten, då det är det som känns mest naturligt.

 Vår budget ser ut såhär:
Sätt upp dina inkomster:
För oss ser det ut som följer.
  • Lön från arbete, @SnackarGoja
  • Lön från arbete, FruGoja
  • Evt VAB-utbetalning, @SnackarGoja
  • Evt VAB-utbetalning, FruGoja
  • Utdelningar från aktier
  • Övriga evt inkomster
Sätt sen upp dina utgiftskategorier. Vi har Swedbank (obs ej sponsrat) för vårt lönekonto, de har en funktion som heter utgiftskollen som är fantastisk. Den kategoriserar alla utgifter automatiskt och summerar dem. Du kan ändra dessa själv och när en utgift ej känns igen ber den dig välja kategori. Det gör uppföljningen superenkel och det tar bara några minuter per månad.

Vi har dessa kategorier (som ni kan se i arket ovan):
  •  Boende
  •  Mat och hushåll
  • Transport
  • Nöjen och shopping
  •  Övrigt
Dessa har såklart en massa underkategorier, och för varje underkategori finns en budgeterad summa pengar. I slutet av månaden förs resultatet för varje kategori in.

Såhär ser det ut för tex transport i juni:
Det är viktigt att följa upp budgeten. Hur väl klarade du den budget du satt? Det tar några månader att hitta sin nivå på de olika kategorierna och landa i sin budget. Anpassa nivåerna tills de stämmer med vad du vill och den faktiska realiteten.
Låt inte denna process avskräcka dig utan fortsätt. Följ upp på månadsbasis, följ upp på kvartalsbasis och på årsbasis. Snart har du järnkoll på hur din ekonomi ser ut och vart pengarna faktiskt går. Vikten av att ha koll på sin ekonomi är större i svåra tider, men du lägger grunden för att veta hur i tider som är goda.
Såklart ska du också skapa en uppföljning på din personliga balansräkning men det är ett annat inlägg!

Ha en fin dag!
//@SnackarGoja


Kommentarer

  1. Bra inlägg och jag håller med, vi följde alltid budget och har koll på vart våra pengar tar vägen. Nu med nytt boende och nya utgifter lär de ta ett tag innan vi har satt upp ny budget men vet på ett ungefär nu.

    Snygg mall, kan man få den? :)

    Ha de bäst 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren!

      DM:ar dig en adress strax.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lite enkla excelknep

Långsiktiga portföljen del 1